Grocery stores in Nancy, spatial trajectories and time of a popular trade at the turn of the 20th century
Les épiceries à Nancy, trajectoires spatiales et temporelles d'un commerce populaire au tournant du 20 e siècle
Résumé
The grocery store has long been the very image of local commerce, close to housing and employment, a place of life and sociability enlivening the neighborhood. Even as it began profound changes, the grocery store asserted itself at the turn of the 20th century as a popular trade dominated by small sales outlets, spread as close as possible to their customers and essential to life and food. daily. This study questions the logic of their establishment within the city.
Three scales guide the reflection, from the distribution of grocery stores across the city and neighborhoods, in connection with densities or even service by transport infrastructure. The scale of the street allows us to closely observe the location of these businesses, particularly with regard to the configuration of the premises. Finally, the fine scale makes it possible to understand the trajectory of the establishment of these grocery stores and their sustainability over time.
The question of the sustainability of locations dedicated to local shops concludes this study. Beyond the reconversion given to the grocery premises, the whole question of the impact of these commercial centers coupled with transport infrastructures, on the structuring of the city which arises.
L’épicerie a longtemps été l’image même du commerce de proximité, proche de l’habitat et l’emploi, lieu de vie et de sociabilité animant le quartier. Alors même qu’elle entame de profondes mutations, l’épicerie s’affirme au tournant du XXème siècle comme un commerce populaire dominé par les petites surfaces de vente, répandues au plus près de leur clientèle et indispensables à la vie et à l’alimentation quotidiennes. Cette étude s’interroge sur les logiques de leur implantation au sein de la ville.
Trois échelles guident la réflexion, depuis la répartition des épiceries à l’échelle de la ville et des quartiers, en lien avec les densités ou encore la desserte par les infrastructures de transport. L’échelle de la rue permet d’observer finement l’implantation de ces commerces, notamment au regard de la configuration des lieux. Enfin, l’échelle fine permet d’appréhender la trajectoire de l’implantation de ces épiceries et de leur pérennité dans le temps.
La question de la pérennité des localisations dédiées aux commerces de proximité clôt cette étude. Au-delà de la reconversion donnée aux locaux épiciers, c’est toute la question de l’impact de ces noyaux commerçants couplés aux infrastructures de transport, sur la structuration de la ville qui se pose.
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